1:32 Ombouw projecten

zondag 9 februari 2014

Blokpost-32 Nieuws 09 februari 2014

Er is de afgelopen tijd weer behoorlijk wat gebeurd bij de bouw van het stationsemplacement "Kupferzell".


Nieuwe aanwinsten.
Machinist Carl en stoker Euwe konden hun ogen niet geloven want in korte tijd werden er 3 locomotieven afgeleverd door de leveranciers KISS en KM1. Het was hun steeds maar belooft dat de machines geleverd zouden worden maar met regelmaat stokte de levering en was het wachten op wat zou gaan komen. Maar het lange wachten is uiteindelijk toch beloond.


DRG BR 98 306 "Glaskasten"
Als eerste werd de DRG BR98.3 "Glaskasten" afgeleverd door KM1. Bij de testrit door Carl en Euwe kwamen een paar onvolkomenheden aan het licht. Na een dringende telegram schakelde de leverancier zijn technische staf in om de problemen op te lossen. Deze problemen werden snel en professioneel verholpen. Toch wel prettig om bij een betrouwbare leverancier de spullen te kopen. De BR98.3 is een mooie kleine machine. Deze machine is ingericht voor 1 mans bedrijf dit houdt in dat er geen stoker nodig is. Voor Carl betekent dit dat hij alleen op pad moet met deze machine.

DRG BR 98 306 "Glaskasten" foto CdJ.
DRG BR 95 037
De machtige 1E1 tenderlocomotief is inmiddels ook afgeleverd. Deze machine gebouwd door KISS Modelbahnen is een pracht. Met het gewicht van 7 kg staat er dan ook een echte machine op de rails. Carl en Euwe keken al lang uit naar deze machine en nu kunnen ze eindelijk een proefrit maken. De machine is door Carl en Euwe uitgebreid getest en in orde bevonden. De los bijgeleverde onderdelen zoals de kleine raampjes voor het afbuigen van de wind en de beschermhulzen voor de zuigerstangen zijn inmiddels ook gemonteerd en de locomotief is gereed voor de dienst. Voor Euwe is het hard stoken op de machtige machine. Inmiddels zijn ook de andere collega's in dienst gekomen die uiteindelijk de BR95 vast gaan bemannen de machinist Otto en stoker Heinrich.
DRG BR 95 037 foto CdJ.
DRG Kö 0213
De modernisering gaat ook door en voor het kleine rangeerwerk is een Kö 1 aangeschaft. Deze kleine diesellocomotief is ook geleverd door KM1 en is geschikt voor het lichte rangeerwerk. Compleet voorzien van geluid, servo bediende koppelingen en een echte kettingaandrijving welke op beide assen werkt. KM1 heeft heel goed zijn best gedaan om deze locomotief uitstekende rijeigenschappen te geven zo zijn de assen voorzien van kogellagers en geveerd. De stroomafname is ook super elk wiel is voorzien van 2 stuks verende stroomafnemers dit houdt in dat het kleine 2 assige locomotiefje maar liefst 8 stroomafnemers bezit. Dit is meedenken door de ontwerper met de modelbouwer die ook lekker met dit machientje wil rangeren. Machinist Carl en stoker Euwe zijn echte stoommannen en halen hun neus op voor een diesellocomotief. Voorlopig is er nog geen rangeerwerk in "Kupferzell" de Kö 1 blijft dan ook rustig staan op het opstelspoor. Men is nog wel opzoek gegaan naar een rangeerder en een machinist voor het kleine locomotiefje. Er zijn dus nog vacaturen bij "Bw Kupferzell".
DRG Kö 0203  foto CdJ.
Voortgang spoorbouw emplacement.


750mm Smalspoor.
Inmiddels is de basis voor het 750mm traject aangelegd. Het stuk 750mm smalspoor loopt voor het station langs en heeft 3 geplande wissels. Er is een spoor naast de kolenbunker gepland om de kolenbunker te bevoorraden. Aan de andere zijde van de kolenbunker kunnen de normaalspoor locomotieven hun kolenvoorraad aanvullen. De met kolen geladen normaalspoor kolenwagons kunnen met rolbokken getransporteerd worden op dit stuk smalspoor. Ook is er plaats voor een kleine locomotief verzorging voor de smalspoor BR99 633 TssD Mallet locomotief. Door het gekozen sporenplan is er wat rangeerwerk te doen op het smalspoor. De maatvoering van de biels is bepaald en een G-code programmaatje geschreven om de 6 gaatjes in de bielzen exact te boren op de CNC machine.
De Württembergsche raillassen zijn inmiddels ook geleverd door de firma Wenz. Anders dan de rails op het normaalspoor zijn de smalspoorrails voorzien van zwevende raillassen dit vergt een andere constructie van de raillasplaten. Deze raillasplaten hebben dan ook een extra verstevigings profiel aan de onderzijde conform het Württembergsche voorbeeld. De railbedding voor het 750mm spoor is reeds aangelegd. Alles is nu voorbereid we kunnen de rails gaan leggen. Al de rails en wissels voor het smalspoordeel gaan we zelf bouwen. Voor de bemanning van de TssD zijn machinist Ludwig en stoker Hans overgeplaatst naar Bw Kupferzell.
Rail onderlegplaten en raillassen foto CdJ.
Normaalspoor.
Het normaalspoor begint ook langzamerhand vorm te krijgen. De eerste wissels zijn op hun definitieve plaats gelegd en worden voorzien van een werkende wissellantaarn, werkende "Spitzklammerverschluss" en een ondergrondse wisselaandrijving met servomotor en schakelcontacten voor het omschakelen van het puntstuk en terugmelden van de stand van de wisseltongen. De wissellantaarns zijn bouwpakketten van MF-Pur en zien er fantastisch uit. De verlichting van de lantaarns is een SMD led waarvan we een klein lampje gemaakt hebben. De verlichting kan worden aan en uitgezet via de servodecoder. De railbedding voor een aantal sporen wordt inmiddels aangelegd zodat we binnenkort een stuk kunnen gaan rijden. We beginnen met het achterste spoor en werken zo naar voren toe.
Wissellantaarn plus "Spitzklammerverschluss" foto CdJ.
Hier alvast een foto van de werkende wissellantaarn met verlichting en bij de wisseltongen het zgn. "Spitzklammerverschluss" moet nog verder vervuild worden. Het is ontzettend leuk en leerzaam om veel aandacht aan de rails te geven. Vaak lopen we te zeuren over een wagon of locomotief waar een klinknagel is vergeten of een andere afwijking heeft maar we zetten onze supermodellen vaak op halfbakken rails. Met de bouw van "Kupferzell" wil ik dit voorkomen en de rails zo natuurgetrouw mogelijk maken. Zo heb ik zelf energie gestoken in het maken van onderdelen voor het "Spitzklammerverschluss" deze constructie zorgt er voor dat de wisseltongen vergrendeld worden als ze tegen de rails aangedrukt zijn. Daarbij zorgt het systeem er ook voor dat de wisseltongen natuurgetrouw bewegen zoals in de werkelijkheid. Alle raildelen voor het complete emplacement zijn nog niet geleverd we hopen dat Fa.Nolte ons in het voorjaar gaat verblijden met het weer leveren van rails en wissels volgens systeem Hosenträger. Voorlopig kunnen we nog verder met bouwen gelukkig.

Machinist Carl en stoker Euwe vaste bemanning van de BR58 1419 hebben inmiddels een aantal collega's erbij gekregen. Machinist Ludwig en stoker Hans voor de 750 mm smalspoor locomotief BR99 633, Machinist Otto en stoker Heinrich als bemanning voor de BR95 037 en Gretel die straks als opzichter op het station aan de slag gaat.

CdJ



Geen opmerkingen:

Een reactie posten