1:32 Ombouw projecten

zondag 18 januari 2015

Blokpost 32 Nieuws 18 januari 2015

Voortgang bouw 750mm Württembergsche smalspoor.
Even een kort Blokpost 32 nieuws om de vorderingen bij de bouw van het 750mm smalspoortraject te laten zien. Zoals eerder in een Blokpost 32 nieuws was aangegeven viel het niet mee om het smalspoortraject als Württembergsch voorbeeld in model te bouwen en dan ook nog geschikt voor de finescale wielen. In de handel waren geen kant en klare oplossingen voor handen. De rails zijn eigenlijk allemaal te hoog om een realistisch uitziend smalspoor uit de jaren 30 na te bootsen. Zelfbouwen was de enige mogelijkheid om een realistisch stuk smalspoor te realiseren. De ervaring opgedaan met het bouwen van 1:43,5 S7 rails kwam goed van pas. Gelukkig was de firma Wenz bereid om hun in 1:45 uitgebrachte Württembergsche railonderlegplaten en raillassen in 1:32 te produceren en in hun leveringsprogramma op te nemen. Het juiste railprofiel is een product van Peco nl. code 143 vignole profiel. Het probleem waren nog wel de kraagschroeven waarmee de rails op de bielzen gemonteerd worden. Verschillende manieren geprobeerd deze te verkrijgen maar er zijn gewoon geen juiste kraagschroeven op de schaal 1:32 verkrijgbaar. De oplossing was om deze toch zelf te gaan maken. Bij de firma Aero-Naut zijn spijkertjes te koop met een zeer vlakke kop. Op deze kop wordt een 0.9 x 0.9 stukje kunststof gelijmd en zie daar een prima gelijkende kraagschroef en zeker na het vervuilen precies wat ik wilde hebben. De bielzen zijn zelf gezaagd van in de handel verkrijgbaar hout. Geen eiken of beuken maar een zachtere hardhout soort. Deze zachte soort maakt het verweren heel eenvoudig en de spijkers zijn er op de juiste positie eenvoudig in te drukken. De spoorwijdte voor 750 mm spoor is op de schaal 1:32 -> 23,4 mm. Railprofiel hoogte 3,6 mm.


Bielzen en onderlegplaten voor 750mm smalspoor. Foto CdJ
Gemonteerde rails op de biels. Foto CdJ.
Rails incl. ballast en verwering. Foto CdJ
BR 99 633 TssD Mallet op het zelfgebouwde smalspoor. Foto CdJ
Nogmaals de fraaie Mallet locomotief. Foto CdJ. 

Zelf heb ik wat hulpmiddelen gemaakt om de juiste bielsafstand en spoorwijdte te bepalen tijdens de montage. De rails zijn vervuild met Ballistol bruinerings vloeistof en pigmentpoeders. De bielsen zijn nadat ze mechanisch verweerd zijn behandeld met Modelmates modderbruin verweringsvloeistof.
Volgende stap is het bouwen van de wissels nu de voor mij juiste methode is bedacht voorzie ik daar niet al teveel problemen mee.

CdJ 

2 opmerkingen:

  1. Erg fraai, Cor! Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, nu jij ook bent besmet met het smalspoorvirus. De ballast ziet er nog wel erg maagdelijk uit. Ga je die nog vervuilen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rob, De ballast moet nog worden vervuild klopt. Ik heb altijd wel een zwak voor smalspoor gehad maar in H0 en ook 0 is het toch wat klein allemaal. Maar nu in 1:32 is het allemaal wat groter en beter te hanteren. En de KM1 Mallet heeft me over de streep getrokken, gevolg was dat ik ook met het 1:32 normaalspoor aan de slag ben gegaan. En ik moet zeggen heb daar geen spijt van.

      Verwijderen