1:32 Ombouw projecten

maandag 28 december 2015

Blokpost 32 Nieuws 28 december 2015

750 mm Smalspoor.
Aan het traject wordt hard gewerkt. Begonnen is om de wissels van het omloopspoor te bouwen. De onderdelen zoals wisseltongen en puntstukken worden gemaakt op de CNC freesmachine dit bespaard een hoop werk. Eenmaal in gesteld gaat het eigenlijk vanzelf. Het verder bouwen is gewoon handwerk.  Als deze wissels klaar zijn kunnen we een stukje traject bouwen met wat lengte. Trouwe leverancier Wenz heeft weer een groot aantal geëtste onderlegplaten geleverd we kunnen weer door.  
750 mm Wisselbouw Foto CdJ.

750mm smalspoor overloopwissels in aanbouw. Foto CdJ.
Station Kupferzell.
Het licht gebogen perron van het station Kupferzell is gebouwd en voorzien van zijkanten welke gemaakt zijn van biels geplaatst tussen staande railprofielen. Dit is een constructie die je voor de oorlog veel zag op de kleine DRG stations. De gebruikte bielsen zijn allemaal gezaagd uit meranti en met de draaiende staalborstel verruwd zodat ze er gebruikt en oud uit zien. In totaal zijn er 252 zelf gemaakt en geplaatst. Na plaatsing zijn de bielsen verweerd met Modelmates verweringsvloeistof modderbruin hierna volgt nog een afwerking met een bijna droge kwast. Het perron wordt voorzien van een zandlaag als oppervlakte.
Perron zijkanten gemaakt uit biels en railprofiel. Foto CdJ.
Locomotieven loods.
In de locomotieven loods is een smidsevuur gemaakt met rookafvoer en een flakkerend vuur. Voor het laten flakkeren van het kolenvuur heb ik gebruik gemaakt van een led welke random flakkert gesloopt uit een elektronisch waxinelichtje kost praktisch niets maar werkt prima. Gewoon een weerstand van 2.7k in serie en op 12v= aansluiten en klaar. Het vuur is gemaakt van een stukje plexiglas wat ruw is geschuurd en daarop wat kooltjes aan de zijkanten gelijmd. In het midden wat fijn geslagen oranje, gele en witte glazen kraaltjes uit de voorraad van mijn ega. Het vastlijmen van de kolen en kralengruis is gedaan met Micro Kristal Klear. Het effect van de vlammende kolen is prachtig en leuke bijkomstigheid de zijn kosten nihil. De rookafvoerkap gemaakt uit blik, even de uitslag tekenen, vouwen en solderen. De schoorsteen een aluminium pijp met op gelijke afstanden aangebrachte ringen waarin klinknagelkoppen geperst zijn. De regenkap weer een constructie van blik en messing. Leuk werk details en aankleding maken. Je kunt alles kopen maar zelf een oplossing bedenken en maken is toch leuker en geeft een eigen stijl aan je bouwwerk. Volgende klus is het maken van de rookkappen voor de 4 rookafvoeren in het dak.
Smidse vuur in de locomotievenloods. Foto CdJ.
Ook een leuke klus was het maken van een wasbak voor in de loods. met de CNC machine de uitslag uit messing gefreesd en met omzetten, solderen enz. een fraaie wasbak gemaakt. Gelijk voor de rest van de gebouwen er nog 8 gemaakt. Afvoer van messing draad, putje van messing buis en als randje een metalen ringetje van 1.0 mm.
Wasbak in de jaren 30 emaille uitvoering. Foto CdJ.
Serie productie wasbakken. Foto CdJ. 
Wissel en railbouw.
Het schiet echt niet op met de levering van de bestelde normaalspoorwissels. Leverancier beloofde in december te gaan leveren maar helaas niets van dit alles.


Uitbreiding rollend materieel.
De afgelopen maanden is er weer wat ongeveer 2,5 jaar geleden besteld materieel geleverd. KISS leverde de DRG BR98.8 uit. Een prachtige kleine 4 assige lokaalbaan locomotief. Deze machine is een aanvulling op het bestaande materieelbestand en past prima in de periode die we gekozen hebben. Als kers op de taart werd de fantastische DRG E32 geleverd door KM1. Deze machine voor lichte personentreinen heeft met de koppelstangen de typische uitstraling van een in de jaren 20 ontwikkelde en gebouwde elektrische locomotief. In de fraai blauw- grijze kleur een beauty om te zien. Kupferzell wordt voorzien van DRG type bovenleiding om het plaatje compleet te krijgen. Project voor het komende jaar. Afgelopen week leverde Märklin de nieuwe gesloten goederenwagon van het type “Dresden” uit. Deze nieuw ontwikkelde wagon is voorzien van vele details en een compleet remwerk. De prijs prestatie voor deze wagon is zeer goed je krijgt een zeer goed gedetailleerd model voor je geld. En als je slim inkoopt in Duitsland betaal je een bodemprijs. Ik moet nog wel Nolte finescale wielen onder de wagon monteren voordat deze ingezet kan worden. Schroefkoppelingen, lantaarnijzers en luchtslangen zijn los bij geleverd.
KM1 DRG E32 12. Foto CdJ.


KISS DRG BR 98 884.  Foto CdJ.


De fraaie Märklin DRG "Dresden".  Foto CdJ.
Carl, Euwe en hun collega’s.
Met de komst van de nieuwe locomotieven BR98.884 en E32 12 heeft Carl er ook weer een aantal nieuwe collega’s bij gekregen. Op de BR 98.884 Friedrich en Mustava een Turkse leerling stoker die in opleiding is om ervaring op te doen op Duitse machines. En Dieter de machinist van de E32 12. De BR98.884 is gesneden koek voor Carl als doorgewinterde stoommachinist. Maar zo’n E32 nu daar heeft Carl geen kaas van gegeten maar vind het wel heel interessant zo’n moderne machine. Hij heeft al met zijn nieuwe collega Dieter een afspraak gemaakt om een paar ritten op de E32 12 mee te rijden en zo te ervaren hoe zo’n elektrische machine aanvoelt en rijdt. Inmiddels heeft Carl een positief antwoord gekregen op zijn sollicitatie als chef van het nog nieuw te bouwen locomotieven depot. Als Carl zijn nieuwe betrekking aanvaard dan komt er een plaats vrij als machinist op de machtige BR58 1419. Stoker Euwe heeft al de examens voor machinist gedaan om Carl op te kunnen volgen als vaste machinist op de BR58 1419. Dit is dan een promotie voor Euwe en ontstaat er weer een vacature voor een leerling stoker die net als Carl en Euwe onderaan de ladder moet beginnen.


Cor

Geen opmerkingen:

Een reactie posten