1:32 Ombouw projecten

vrijdag 14 oktober 2016

Blokpost 32 Nieuws 14 oktober 2016

Het is weer eens tijd om een Blokpost 32 nieuws te schrijven.


Er is weer veel gebeurt om de “Kupferzell “ spoorweg verder uit te bouwen. Aan het leggen van de ontbrekende rails en wissels is nog steeds geen einde gekomen want de levering van de ontbrekende delen heeft nog steeds niet plaatsgevonden. Het is een zaak van veel geduld maar er zit schot in de leverancier heeft nu aangegeven wanneer er geleverd gaat worden. We wachten maar weer af. Gelukkig is er nog genoeg te doen aan de bouw van de spoorweg.


Gebouwen.
De bierbrouwerij vordert langzaam het is een enorm werk om alle steentjes (van karton met afmeting van 6.25 x 1.6 mm ) te snijden op de muren lijmen en in te kleuren. De schoorsteen is klaar ik heb maar niet geteld hoeveel steentje er op zitten. Het effect is wel zoals ik het me heb voorgesteld. Het volgende deel is het ketelhuis waarvan een deel al klaar is. Voor de inrichting zijn nog een aantal onderdelen nodig om het realistisch te doen uitzien. Inmiddels zijn er wel twee koperen ketels gevonden welke in het brouwgedeelte van de brouwerij komen te staan.
Ketelhuis van de bierbrouwerij. Foto CdJ.
Rollend materieel.
Voor 2016 waren een aantal producten beloofd door de leveranciers maar ook nu weer geen leveringen maar verschuivingen naar 2017. Maar Märklin deed eindelijk wel een belofte uitkomen en leverden de eerste twee 4 assige Pruisische coupé rijtuigen uit. Van de vier bestelde rijtuigen volgen er nog twee dit jaar. De rijtuigen zien er super uit en passen in het tijdsbeeld wat ik met de spoorweg voor ogen heb. Een ombouw naar finescale en verder detaillering is het werk wat nu wordt uitgevoerd. Tijdens de proefritten met het eerste naar finescale omgebouwde rijtuig bleek er een probleem met de oplegging van een draaistel. Om dit probleem op te lossen heb ik een modificatie aangebracht. Na deze modificatie loopt het rijtuig perfect door alle bogen en wissels. Op mijn spoorweg worden het materieel gekoppeld met schroefkoppelingen en rijden met de buffers tegen elkaar zoals het hoort. 
Pruisische coupe rijtuig met fine scale wielen. Foto CdJ.
Op de tweedehands markt werden 3 KISS DRG Talbot onderlossers aangeboden een set die je niet vaak tegenkomt en zeker geen set van 3 DRG wagons met verschillende wagennummers. Ook deze wagons omgebouwd naar finescale met de prachtige Nolte finescale wielen. De wagons zijn een aanwinst voor de spoorweg. En ze worden voornamelijk bij werkzaamheden aan de bovenbouw van het spoor ingezet en als set bij elkaar gehouden.
KISS Talbot balastwagon hier nog met NEM wielen. Foto CdJ.
Er zijn weinig DRG wagons op de markt en om toch een aantal bijzondere wagons te krijgen voor de spoorweg is er een zelfbouw project gestart van een goederenwagon. Welke houd ik nog even geheim totdat ik een redelijk aantal tekeningen heb gemaakt en onderzocht heb of het bouwen wel haalbaar is.


Signaal systeem.
Om een correct DRG signaal systeem op te tuigen komt heel wat kijken want in de markt zijn niet alle signalen in de juiste DRG uitvoering van 1913 te verkrijgen. Om toch voor de uit te beelden periode de juiste signalen te kunnen plaatsen zijn we aangewezen op zelfbouw. Omdat in de jaren 30 nog heel veel “Hauptgleissperr Signale“ op de stations aanwezig waren mogen deze op het station “Kupferzell” ook niet ontbreken. Een zelfbouw project voor dit type signaal is opgestart. Veel onderzoek en studie was nodig om tot het nu toe bereikte doel te komen. Er waren tekeningen en foto’s die bij mij in de bibliotheek aanwezig waren maar ook mijn broer is in zijn archief gedoken en diepte ook nog wat foto’s op waar de oude uitvoering uit 1913 goed op was weergeven. Ook Arnold heeft een steentje bijgedragen aan de perfectionering van de uitvoering van dit signaal door een complete tekeningen set op te duiken waarop nog meer detail te zien waren. Ik denk dat als het signaal af is er geen beter model te vinden is van dit veelgebruikte signaal. De meeste onderdelen zijn inmiddels getekend en omgezet naar DXF files waarmee mijn CNC freesmachine gestuurd kan worden. Het reproduceren van de onderdelen is eenvoudig en kan er vrij snel een serie signalen gebouwd worden. Voor de Kupferzell spoorweg zijn er 10 nodig we kunnen aan de slag. Het prototype is zo goed als gereed. Ook de olielantaarn welke in de behuizing van het signaal komt te staan is gedetailleerd uitgevoerd. De keuze moet nog gemaakt worden of er een warm wit uitstralende led of nog een echt gloeilampje toegepast gaat worden.
Behuizing van het signaal samengesteld uit 0.25 mm blik. Foto CdJ

Het DRG 1913 "Hauptgleissperrsignal" in de prototype fase. Foto CdJ.

De olielantaarn welke in de behuizing komt te staan. Foto CdJ
Kohlenhunt.
De bouw van een serie van tien “Kohlenhunten” is uitvoerig beschreven op het Spoor 0 forum. Ook deze kunnen vrij eenvoudig worden geproduceerd want alle tekeningen zijn als DXF files aanwezig. Met behulp van de CNC freesmachine zijn de benodigde onderdelen snel te reproduceren. Voor de bak is 0.25 mm blik gebruikt en voor de rest wat messing profiel en plaat. De wielen zijn van messing pijp netje afgestoken op de draaibank. Het binnendeel van de wielen is op de CNC freesmachine geproduceerd.

De onderdelen om de wielen samen te stellen. Foto CdJ.

10 op een rij wachten op de spuiter. Foto CdJ.

Zelfgebouwde "Kohlenhunt". Foto CdJ 
Metalen kruiwagen.
De metalen kruiwagen worden gemaakt volgens een artikel in de 012 EXPRESS. De tekening van de uitslag van de bak is omgezet naar DXF. Met CNC freesmachine is de uitslag van de bak snel gemaakt uit 0.25mm blik. Wat messing profielen en wieltje van een modelauto maken er een leuk en bruikbaar onderdeel van voor de aankleding van de spoorweg. Ze waren overal in gebruik. De kosten zijn nihil voor zo'n leuke toevoeging aan een werkplek. Er moet nog gestraald en dan in de juiste kleur gespoten worden.
Zelfgebouwde metalen kruiwagen. Foto CdJ
Fiets.
Van een messing basis setje is met wat geduld een redelijke fiets gemaakt. De spaken zijn gemaakt van 0,2 mm metaaldraad en voorzichtig gemonteerd. Een echte fiets heeft meer spaken in de wielen maar deze subtiele toevoeging maakt het net even realistischer
Fiets klein maar fijn. Foto CdJ.
Wat er verder nog op de rol staat.
Het perron afmaken met verlichting met masten die gevoed worden uit een trafohuis met bovengrondse bekabeling. Herkenbaar voor de gekozen periode. Ik heb een uitgebreide foto serie gemaakt van zo’n trafohuis. Verder gaan we verder met het aanleggen van het 750 mm smalspoor traject daar is ook nog het nodige aan te doen. Het eerstvolgende wat moet gebeuren is het bouwen van drie smalspoor wissels. Deze wissels liggen dicht tegen elkaar aan logisch om er dan maar drie tegelijk te maken.

Trafohuis welke als voorbeeld voor het model gaat dienen. Foto CdJ.
Trafohuis details. Foto CdJ.
Hoe gaat het met Carl en zijn collega’s.
Er zijn nog wat veranderingen op komst. Carl heeft zijn nieuwe baan op het in aanbouw zijnde locomotieven depot gekregen en is al regelmatig betrokken bij de planning en de bouw van dit depot. Stoker Euwe is na goed volbrachte examens bevorderd tot machinist op de BR 58 1419 de machine waarop hij een lange tijd onder machinist Carl als stoker en leerling machinist heeft gewerkt. Nu is hij zelf de machinist van deze machine en daar is hij trots op.  Een nieuwe stoker is inmiddels in dienst gekomen en gaat van Euwe de kneepjes van het vak leren. De BR 58 1419 moet voorlopig nog een tijd mee want er is wel een dienst die gereden wordt door de E32 012 maar grote delen van het traject zijn nog niet geschikt voor de moderne elektrische locomotief. De nieuwe E32 welke nu regelmatig wordt ingezet is de trots van machinist Dietrich. De kleine 4 assige BR 98.8 loopt nog niet zo soepel als machinist Friedrich en stoker Mustava zouden willen waarschijnlijk moet hier en daar nog wat worden bijgesteld aan de mechaniek door de monteurs in het BW.

Cor.

1 opmerking: