1:32 Ombouw projecten

maandag 5 maart 2018

Blokpost-32 Overzicht 2017 / 2018

Terugblik van wat er in 2017 bij Blokpost-32 is opgestart en waaraan de komende tijd gewerkt wordt.


Voortgang station “Kupferzell”.
Het project 1:32 modelspoorweg “Kupferzell” gaat stap voor stap verder. In de laatste maanden zijn de nog ontbrekende wissels samengebouwd en op hun plaats neergelegd. We kunnen nu omrijden en ook naar het kleine locomotievendepot zijn de rails gelegd en ingebruik genomen. De wissels zijn voorzien van een werkend “Klammerspitzenverschluss”. De laatste toevoegingen aan het railplan maken het mogelijk dat de rijmogelijkheden behoorlijk zijn uitgebreid. De aftakkende wissel naar de nog te bouwen “Rollbocken” verlading is nu ook geplaatst en zodra de nog nodige rails geleverd zijn kan de aansluiting met het 750mm smalspoornet gemaakt worden. Dit is een toevoeging waarmee interessante treinbewegingen kunnen gemaakt worden en de normaalspoorwagons verder kunnen worden getransporteerd over het 750mm smalspoornet.
Zuidkant van station "Kupferzell" Foto CdJ.
Een begin is gemaakt met de bouw van het seinhuis wat is samengesteld uit CNC gefreesde onderdelen.
Seinhuis "Kupferzell" bijna klaar nog werk aan het dak. Foto CdJ.
Interieur met veel details. Foto CdJ.
Locomotieven depot "Kupferzell"stad.
De locatie van het grotere locomotieven depot is uitgewerkt en met foambord modellen van de gebouwen is een ruimtelijke voorstelling gemaakt om een idee te krijgen hoe het eruit gaat zien.
De rails om de aansluiting van het locomotievendepot naar het station te kunnen maken zijn inmiddels geleverd. Om af en toe de locomotieven te kunnen draaien en een plek te hebben waar gastrijders hun fraaie machines op de baan kunnen zetten. En het is een leuke toevoeging om van het station naar het depot te rijden en locomotieven te kunnen plaatsen en van een nieuwe kolen en watervoorraad te voorzien.
Dit wordt het locomotievendepot "Kupferzell" stad. Foto CdJ
Rollend materieel normaalspoor.
Afgelopen jaar is de KISS Mallet DRG BR 98 728 geleverd. Deze fraaie compacte locomotief is prima inzetbaar op de “kleine” 1:32 modelspoorweg. Locomotief is geschikt voor goederen- en personentreinen en is een lust voor het oog met de dubbele drijfwerken.
De fraaie DRG Mallet BR 98 728. Foto CdJ
Helaas kwam het nieuws tussen de regels door dat de DRG BR 56 20-29 niet geproduceerd gaat worden door MBW. Jammer want deze locomotief is nu echt een model wat ook uitstekend zou passen op de “Kupferzell” modelspoorweg.


Om nog een korte personentrein te kunnen laten rijden zijn bij KM1 2 stuks  Einheits-Abteilwagen D21 plus een bijbehorende Einheits-Packwagen Pwi29 besteld. In december deed zich de mogelijkheid voor om deze rijtuigen in de juiste DRG periode 2a en 2b kleur RAL 6008 en juiste beschrifting te bestellen. Niet echt goedkoop want de voorbestelperiode was allang voorbij maar door hun correcte kleurstelling wel heel bijzondere rijtuigen. Wanneer deze geleverd gaan worden is nog een raadsel, we wachten rustig af.


Een toevoeging is ook de DRG Schwerin O een 1:32 Muschalek bouwpakket welke door extra toegevoegde onderdelen sterk verbeterd is. Voor deze wagen zijn bij Blokpost-32 de zgn. “Kastenstützen” ontwikkeld en CNC gefreesd.
Muschalek DRG Schwerin O 1504. Foto CdJ 
Nieuwe eigen fabricaat CNC gefreesde open "Kastenstützen". Foto CdJ. 
Ook een bijzondere aanvulling is een NS Gly een open bakwagen gelijk aan de DRG Schwerin maar in de Nederlandse uitvoering. Ook deze wagen is samengesteld uit een 2e hands Muschalek openwagen. De NS wagen is antraciet grijs en valt op tussen al de roodbruine DRG wagen. Om een juiste beschrifting op de wagon aan te brengen is door een aantal spoor 0 liefhebbers hun kennis is gebracht.
NS 44594 Gly open bakwagen. Foto CdJ.
Nieuwe eigen fabricaat CNC gefreesde baksteunen. Foto CdJ.
Rollend materieel 750mm smalspoor.
Ook het smalspoor materieelbestand heeft een uitbreiding gekregen. De zeer fraaie DRG BR99 679 werd geleverd. Een compacte 5 assige machine voor het 750mm smalspoornet. Bruikbaar voor goederen- en personentreinen.  
De fraaie KM1 DRG BR 99 679 750 mm smalspoor locomotief. Foto CdJ. 
Helaas de beloofde personenrijtuigen zijn nog niet geleverd. Wel is er nog 1 exemplaar extra bijbesteld. Dit kon nog net het bestelde rijtuig  was de laatste in DRG en finescale uitvoering. Nu is de verwachting dat in 2018 eindelijk de Württembergsche smalspoorrijtuigen geleverd gaan worden. De getoonde prototypen beloofden veel goeds. De fraaie rijtuigen zijn geheel in messing uitgevoerd. Wachten is nog op de aankondiging van smalspoor goederenwagons deze zijn wel beloofd maar nog niets van gepresenteerd. Helaas het laatste KM1 nieuws uit Neurenberg 2018 bevatte geen smalspoor goederenwagons wel een V51 diesellocomotief maar deze zal zeker heel fraai worden maar past absoluut niet bij mijn spoorweg gesitueerd in periode 2b. Volgende keer beter.


Onderdelen voor ombouw van wagons.
Om de oudere Muschalek, Märklin en Hübner wagons sterk te kunnen verbeteren zijn er bij Blokpost-32 een aantal sets “Kastenstützen” ontwikkeld welke CNC gefreesd worden en ook op bestelling te koop zijn voor de liefhebbers. Inmiddels zijn er ombouwsets beschikbaar voor de volgende type wagons.
Muschalek “Schwerin O”
Hübner O10
Märklin O11
Märklin Koelwagons.
Gewerkt wordt nog aan “Kastenstützen” voor de G10.


Ontwikkeling DRG bovenleiding.
Om een natuurgetrouw bovenleidingssysteem te kunnen bouwen en neer te zetten op de “Kupferzell” spoorweg is gestart met de ontwikkeling van onderdelen om DRG bovenleiding te kunnen produceren.  Als eerste is een DRG jaren 20 afspanmast met afspanhevel geconstrueerd en samengesteld. De bedoeling is dat er zoveel mogelijk zelf gemaakt gaat worden. Er zijn bij de leveranciers praktisch geen DRG onderdelen beschikbaar. Door wat oudere masttypen te gebruiken kunnen we het aantal masten beperken. De constructie tekeningen zijn al goed gevorderd.


DRG "Hebelfahrdrahtspanner" . Foto CdJ.
Details van de mast. Foto CdJ 
Eenvoudige laad en losplaats.
Ook is er nog een plek gevonden om een eenvoudige laad en losplaats te bouwen waar de toekomstige KM1 Rmms 33 rongenwagons geladen en gelost kunnen worden met bijv. tractoren, machines of machinedelen. Ook kan er een overslag plaats vinden naar de smalspoor goederenwagons.


En tot slot hoe gaat het met Carl en zijn collega’s.
Carl is aangesteld als verantwoordelijke voor het nieuwe lokdepot en begeleid de bouw en inrichting. Hij is zeer content met zijn nieuwe functie en kijkt uit  naar de dag wanneer de eerste locomotieven het nieuwe depot binnen zullen rijden. Met al zijn andere collega’s gaat het prima “Kupferzell” is toch een druk station geworden met een behoorlijk aantal treinbewegingen. Op het station zijn verschillende typen materieel te zien zoals de 4 assige “Pruisische Abteilwagen” en interessant goederenmaterieel. Ook de Mallet BR 98 627 komt regelmatig op het station met een korte goederentrein of met de korte Bayerische locaalspoorrijtuigen als personentrein. Carl heeft het allemaal zien gebeuren de aanleg van het station de uitbreiding en vernieuwing zoals aanleg van bovenleiding enz. Ook geeft Carl regelmatig instructie aan nieuw personeel die dienst gaan doen op de grote machines zoals de BR 58 en de BR 95 Carl vind het leuk om af en toe zijn oude vak als machinist op te pakken en zijn kennis over te dragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten