Voortgang van station “Kupferzell”.
Afgelopen tijd is er weer veel gebeurd op het station Kupferzell. Bij het stationsgebouw is een overpad gemaakt naar het smalspoor perron. Het perron is eenvoudig uitgevoerd want men was in de jaren 20 zuinig met de beschikbare middelen. De basis is van mdf en de perron zijkanten van oude biels welke met een railprofiel op hun plaats gehouden worden. Een houten afscheiding ook gemaakt van oude bielzen zorgen voor een afscheiding tussen het smal en normaal spoor. De bovenlaag is heel fijn ballast. Wat groen en planten groei maken het perron af. En niet te vergeten wat reclameborden uit de jaren 30. De lengte is afgestemd op een trein met een locomotief en drie rijtuigen. Deze rijtuigen zijn nog niet geleverd maar binnenkort zijn de prototypen te zien. Het perron waar de normaalspoor treinen langs komen is gebouwd van mdf en ook uitgevoerd met zijkanten van oude biels en railprofielen om de boel bij elkaar te houden. Verlichting en aankleding zijn de volgende stap.Smalspoor perron met reizigers. Foto CdJ. |
Overlooppad naar smalspoor perron. Foto CdeJ |
In de komende tijd is de verwachting dat er nog wat nieuw materieel geleverd gaat worden. In de pen zitten voor 2016 de twee Rmms DRG rongenwagens en de kleine 2 assige stoomlocomotief DRG BR 98.75 beter bekend als “Berg”. Voor een complete stam achter de E32 012 zitten er nog 4 stuks 4 assige DRG Pruissische coupe rijtuigen in het vat, de levering wordt steeds maar uitgesteld het is gewoon afwachten. De mooi gedetailleerde Märklin gesloten wagon van het type "Dresden" is voor zien van de Fa. Nolte finescale wielen, mooie Dingler luchtslangen en lantaarnhouders. Ondanks de grote radstand loopt deze wagon prima over de finescale rails en wissels. Echt een aanwinst.
Gebouwen.
Ook aan de bebouwing wordt langzamerhand gewerkt. Onderhanden is nu de bierbrouwerij uit 1890 met ketelhuis en vierkante schoorsteen, brouwerij met koperen ketels en een expeditie voor ontvangst van de graan producten en afvoer van het gebrouwen bier. Een naam voor de brouwerij moeten we nog bedenken. De basis van de gebouwen is mdf de stenen muren worden steentje voor steentje samengesteld welke ik snij van karton en op de mdf muren lijm. Een heidens karwei maar geeft een levendige stijl. Het moderne laseren is een mooie techniek maar ik vind het allemaal te strak vandaar mijn keuze om zelf steentjes te snijden en te lijmen. Gewoon volhouden is het motto. Na al het lijmwerk wordt eerst de basis kleur voor de voegen aangebracht en vervolgens worden alle steentjes van een kleur met verschillende tinten voorzien dit zorgt voor een levendig geheel. Een bouwmethode die veel wordt toegepast in Engeland. Een leuke bijkomstigheid is de kosten zijn heel laag.Bierbrouwerij in aanbouw het ketelhuis begint vorm te krijgen. Foto CdJ. |
De steentjes stuk voor stuk ingekleurd. Foto CdJ. |
Rookkap voor in de locomotieven loods. Foto Cd J |
"Kohlehunt" hier alvast twee bakken rest volgt nog, Foto CdJ. |
Het 750mm smalspoor traject breidt zich gestadig uit inmiddels zijn er een aantal wissels compleet afgemaakt en kunnen worden omgezet dmv servo’s werkt allemaal prima. We hebben wat rails leggen en wissels bouwen nog wel een stukje te gaan maar ook hier geldt gewoon doorgaan. Inmiddels kan er met de mooie DRG BR 99 633 een aardig stukje gereden worden en de prachtige mallet machine worden bewondert met het mooie schouwspel van de dubbele mechaniek. Uitgekeken wordt naar de fraaie KM1 Württembergsche smalspoorrijtuigen welke al een aantal jaren in order staan. In de komende tijd wordt er nagedacht hoe het smalspoor kopstation er uit komt te zien. Ook nu wordt er eerst weer een kartonnen model gemaakt om te bekijken of de verhoudingen kloppen. Het perron kan gebouwd gaan worden want sporenplan is bekend de bedding en bielzen liggen al op hun plaats.
Smalspoorwissel met mechaniek servo zit onder de baan. Foto CdJ. |
De spoorweg breidt zich uit een goed functionerend beveiligingssysteem begint toch wel noodzakelijk te worden. Mijn voorliefde gaat uit naar een systeem met een mechanisch werkende vergrendeling van de rijwegen, wissels en seinen. Op papier is een concept systeem bedacht naar Duits voorbeeld en gaat in de komende tijd uitgewerkt worden. Om zo’n systeem te koppelen met het DCC besturingssysteem is gekozen voor de nieuwe Lenz LW 150 module. Inmiddels is een proefopstelling gemaakt met deze module om de wissels in het schaduwstation te bedienen en tot nu toe werkt het naar verwachting.
Bovenleiding.
Moet nodig aangewerkt worden want de E32 12 is na een paar opstart problemen die overigens prima opgelost zijn door de leverancier KM1 nu helemaal in orde en schreeuwt om bovenleiding. Er wordt met deze prachtige locomotief wel veel gereden helaas nog zonder bovenleiding. Dit motiveert wel om het aanbrengen van bovenleiding snel aan te pakken want een elok op de baan zonder bovenleiding is tegen mijn principe.
Als tussendoortje een kabelhaspel gemaakt van wat rest materiaal. Dit is de voorbode van de komende bovenleiding.Kabelhaspel gemaakt van restmateriaal. Foto CdJ. |
De levering van de S49 wissels is nog steeds een bron van zorg. De leverancier belooft te gaan leveren maar telkens weer verschuiven de levertijden jammer want we hebben de onderdelen gewoon hard nodig om verder te kunnen bouwen. Als we dit van te voren hadden geweten was er wellicht een andere keus gemaakt maar helaas zijn er geen andere leveranciers die een railsysteem leveren met S49 profielen naar DRG norm.
Cor de Jong.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten