Begonnen is er met het monteren van de lengten rail dit is behoorlijk veel werk maar het resultaat is er dan ook naar.
![]() |
Joost aan het monteren van de railstoelen. |
Het wissel bouwen is een stuk gecompliceerder maar ontzettend leuk om te doen je bent echt met spoorweg bouw bezig. Ook hier alles geschroefd op de houten bielzen. Zo'n raildeel bestaat uit 340 onderdelen
![]() |
Deel van een 1:9 wissel |
![]() |
Voorgemonteerde puntstuk voor Fine Scale |
Voor het bewegen van de tongen wil ik een wisseltongvergrendeling toepassen met de fraaie Duitse naam "Klammerspitzenverschluss" Dit is een stukje mechaniek wat er voor zorgt dat de wissel tongen stevig tegen de rail vergrendeld worden. Door dat ik hier mee bezig ben ontstaat er ook weer een leerpunt voor mij. Ik wist ook niet precies hoe dit werkte maar in het fraaie door MIBA uitgegeven boek "Mechanische Stellwerken" deel 1 staat precies beschreven hoe de verschillende typen wisseltong vergrendelingen werken.
Cor.
Een toevoeging ook de rails en wissels moeten er uitzien als een model. Waarom wel de klinknagels tellen op het rollend materieel maar geen op schaal rails enz. Wij gaan dat doorbreken super modellen horen op super model rails.
BeantwoordenVerwijderenCDJ