1:32 Ombouw projecten

donderdag 7 maart 2013

Blokpost-32 Nieuws 07 maart 2013

Er wordt hard gewerkt aan de spoor 1 baan bij Blokpost-32. Het eerste wissel is inmiddels geleverd door Fa. Hosenträger we kunnen voorlopig aan de slag.
Begonnen is er met het monteren van de lengten rail dit is behoorlijk veel werk maar het resultaat is er dan ook naar.


Joost aan het monteren van de railstoelen.
Elke lengte is 93,75cm lang dit is het prototype raildeel van 30 mtr op schaal 1:32. Het monteren is een rustig klusje lekker om na een drukke werkdag even totaal te relaxen. Joost wilde ook eens zo'n deel maken en dat gaat hem goed af.

Het wissel bouwen is een stuk gecompliceerder maar ontzettend leuk om te doen je bent echt met spoorweg bouw bezig. Ook hier alles geschroefd op de houten bielzen. Zo'n raildeel bestaat uit 340 onderdelen


Deel van een 1:9 wissel
De montage is wel eenvoudig met behulp van de aangeschafte sjablonen.Alle profielen zijn keurig op maat aangeleverd met alle gaten voorgeboord. De wisseltongen zijn zoals het hoort geen afgevijlde rail maar echte gefreesde wisseltongen met de juiste vorm. Ook dit is een model op zichzelf.


Voorgemonteerde puntstuk voor Fine Scale
Het geleverde puntstuk ziet er prachtig uit alle bouten en moeren op de juiste plaats en netjes voorgemonteerd geleverd. Gekozen is zoals al eerder gezegd bij het rollen materieel voor fine scale rails en wissel. De standaard NEM wielen kunnen niet rijden over dit modelwissel. Want het wissel zoals geleverd is ook echt een model van een echt wissel met alle kenmerken en speciale raistoelen enz. Ik moet eerlijk zeggen dat zo'n wissel niet goedkoop is maar wat ik nu al gebouwd heb en hoe het er uitziet is dit het geld wel waard. Een compleet 1:9 wissel bestaat uit schrik niet 882 onderdelen. Wel is er een voordeel met een 1:32 baan veel wissels heb je niet nodig. De komende tijd gaan we verder bouwen en zullen we het eerste baandeel compleet gaan op bouwen. Kunnen we eindelijk een stukje rijden met de fraaie Kiss BR58.

Voor het bewegen van de tongen wil ik een wisseltongvergrendeling toepassen met de fraaie Duitse naam "Klammerspitzenverschluss" Dit is een stukje mechaniek wat er voor zorgt dat de wissel tongen stevig tegen de rail vergrendeld worden. Door dat ik hier mee bezig ben ontstaat er ook weer een leerpunt voor mij. Ik wist ook niet precies hoe dit werkte maar in  het fraaie door MIBA uitgegeven boek "Mechanische Stellwerken" deel 1 staat precies beschreven hoe de verschillende typen wisseltong vergrendelingen werken.

Cor.

1 opmerking:

  1. Een toevoeging ook de rails en wissels moeten er uitzien als een model. Waarom wel de klinknagels tellen op het rollend materieel maar geen op schaal rails enz. Wij gaan dat doorbreken super modellen horen op super model rails.

    CDJ

    BeantwoordenVerwijderen